miercuri, 9 decembrie 2009

MOLTEN LAVA CAKE, O EXTRAVAGANTA DE CIOCOLATA TOPITA CU INGHETATA

Nu stiu altii cum sunt, dar pe mine intotdeauna m-a impresionat pe la restaurantele mai fancy o prajitura care pe dinafara arata ca o brownie dar atunci cand este taiata cu lingurita isi dezvaluie secretul, si anume ciocolata topita si fierbinte care curge incet, ca lava, de unde si numele de "molten lava cake" dat acestei prajituri. Contrastul intre exteriorul uscat si interiorul vascos, aproape lichid este accentuat si de faptul ca aceasta prajitura se serveste fierbinte, dar cu topping de inghetata de vanilie.

Multa vreme am crezut ca aceasta prajitura se poate face doar cu studii superioare de bucatarie si ca are la baza cine stie ce tehnici speciale si sofisticate, care nicidecum nu pot fi replicate acasa, mai ales de catre cineva care n-a copt nimic la cuptor in viata lui. Desigur, dupa ce am dat peste reteta am ramas uimit de cat de usor se face, iar dupa ce am testat-o prima data pe the lovely wife, am primit comanda ferma de repetare imediata, ceea ce se pune ca double points in sistemul meu de referinta. :)

Inainte sa trec la ingrediente, repet, aceasta reteta este incredibil de usor de facut iar rezultatele, va garantez, vor fi impresionante, asa ca do yourself a favor si incercati-o cat de curand.

Ingrediente (pentru 6 portii)


  • 3 oua
  • 80g de faina alba
  • 100g de zahar
  • 200g de ciocolata (adica 2 tablete; eu am folosit ciocolata cu lapte, dar reteta originala e cu ciocolata menajera, care e mai putin dulce)
  • 200g de unt (un pachet, din care salvati un cubulet cu care veti unge formele)


Preparare (20 min + 5 min de pregatire)

  • intr-un bol de dimensiune medie amestecati ouale cu zaharul (le bateti bine cu un tel cam 1-2 min, pana se dizolva zaharul iar amestecul se transforma intr-o spuma omogena)
  • dupa aceea topiti ciocolata (rupta in bucatele mici) intr-un bain-marie (o craticioara mica introdusa intr-o cratita mai mare, cu apa care fierbe, astfel incat ciocolata sa se topeasca fara contact direct cu flacara)
  • cand ciocolata s-a topit complet (amestecati bine sa fiti siguri) adaugati untul (in bucati mici) si amestecati pana se topeste complet, dupa care turnati amestecul peste spuma de oua cu zahar

  • adaugati faina progresiv, amestecand cu telul pana se incorporeaza complet, fara cocoloase
  • turnati amestecul in forme tip "ramekin" (eu folosesc formele Emile Henry de la Metro, dar puteti folosi si forme similare de la Ikea sau chiar cesti de cafea mai groase, daca nu aveti forme la indemana) pana la 3/4 din capacitate (sa lasati loc de crescut la cuptor) si apoi introduceti formele (intr-o tava) in cuptorul preincalzit la 180-200C (dati pana la maxim si apoi cca un sfert de tura inapoi, daca nu aveti gradatii la butonul de cuptor)

  • pentru a obtine consistenta vascoasa in interior, lasati prajiturile la cuptor cca 15 min (daca le lasati mai mult, mijlocul se va coace si veti pierde efectul de lava topita, insa prajitura va fi in continuare delicioasa)

  • dupa ce le scoateti din cuptor lasati-le sa se raceasca cca 1-2 min, apoi cu un cutit subtire, udat, separati usor marginile de formele de copt si rasturnati prajiturile in farfurii de desert (atentie ca formele frig inca destul de tare!), dupa care adaugati pe deasupra cate doua cupe de inghetata de vanilie si o lingurita de dulceata de cirese negre (sau de care aveti, eu am incercat si cu dulceata de trandafiri si merge perfect) si serviti imediat



Enjoy!

22 de comentarii:

  1. pai si o poza cu sectiunea, with the flowing lava?!

    RăspundețiȘtergere
  2. eram prea ocupati cu linguritele ca sa mai facem poze :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu am o problema...de fiecare data cand pun unt in ciocolata topita mi se zahariseste...exista vreun secret pe care eu nu-l stiu?

    RăspundețiȘtergere
  4. cred ca tine de calitatea ciocolatei, sau mai precis de cantitatea de zahar din ea. si mie mi s-a intamplat a doua oara, cand am folosit Milka in loc de o ciocolata no name de la Penny (avantaj no name :)), dar am pus cratita imediat inapoi in bain marie si am mai amestecat pana s-a lichefiat cum trebuie. ai incercat si cu ciocolata menajera?

    RăspundețiȘtergere
  5. Tot la Milka am patit si eu. Si desi am pus inapoi in cratita nu si-a mai revenit. Ciocolata menajera nu-mi place pentru ca dupa ce se raceste se face ca piatra. O sa mai incerc si alte tipuri. Sa inteleg ca trebuie sa fie cu mai putin zahar nu?

    RăspundețiȘtergere
  6. sincer, nu stiu. asta e doar presupunerea mea, ca e de la zahar. acum poate ca e de la alte chestii din Milka, recoltate din podgoria Dealurile Chimiei, asa ca mai bine incerci si cu ceva no name, ca aia n-au bani de chimicale :)) (btw, vezi sa fie ciocolata 100%, nu "tableta" sau ceva similar, fara continut suficient de cacao cat sa se poata numi legal ciocolata)

    RăspundețiȘtergere
  7. si in chestiunea asta nu se pune praf de copt ceva? e ca un fudge brownie?

    RăspundețiȘtergere
  8. nu se pune nimic altceva decat ce am spus mai sus, cat despre fudge brownie nu stiu exact ce e, asa ca nu ma pot pronunta :)

    RăspundețiȘtergere
  9. pai e ceva de genu asta numa` cu alte cantitati:) e un brownie fara praf de copt:D
    americanii il compara cu ciocolata noastra de casa, dar eu nu gasesc similitudinea inafara ciocolatei.....

    RăspundețiȘtergere
  10. stii cum e cu ingredientele si proportiile, ca la faina + apa + Sare + drojdie, in functie de raportul dintre ele iti poate iesi paine, blat de pizza sau covrigi :))

    RăspundețiȘtergere
  11. cred ca problema cu milka nu e neaparat ca ar avea chimicale, insa milka e ciocolata cu lapte; proteinele alea din lapte precipita la incalzire de la o anumita temperatura in sus si de aia cristalizeaza (just an educated guess). in orice caz, la gatit se foloseste ciocolata fara lapte, pe la noi ii zice amaruie. am facut si eu chestii cu milka si au iesit OK insa laptele praf a precipitat la suprafata si mi-a iesit ceva cu o crusta albicioasa...

    RăspundețiȘtergere
  12. intre timp m-am prins ca e posibil sa fi amestecat eu prea tare, ceea ce nu e tocmai bine pentru ciocolata, dupa cum ne invata Lebovitz aici

    anyway, am dat insa la Metro peste o ciocolata de menaj foarte misto, cu diverse procentaje de cacao (pana pe la 80%) cu care am prestat prea frumosul brownie cu dulce de leche :)

    RăspundețiȘtergere
  13. da, chestia cu temperatul ciocolatei e heavy stuff, eu inca diger informatia de pe siteul lui lebovitz.
    stiu ciocolata aia de menaj, insa parca tot mai multa incredere am in lindt ;)

    RăspundețiȘtergere
  14. desigur, Lindt rulz, la fel si Valrhona, dar asta de carre zic eu e o chestie noua, sub brand propriu (ala pe care scrie Horeca) si doar cu ingrediente ok fata de alte ciocolate menajere, adica fara alte prostii in afara de unt de cacao pe post de grasime (not to mention ca e mult mai ieftina ca alea straineze :))

    RăspundețiȘtergere
  15. a, e marca proprie metro? daca are doar unt de cacao, masa de cacao si zahar e the real deal.

    RăspundețiȘtergere
  16. unde gasesc si eu o masina de inghetata, asa cum folosesti pentru preapararea de sorbet?

    RăspundețiȘtergere
  17. Pe cuvantul tau ca iese reteta asta ? Serios? Gata, o fac. Am si dulceata de cirese amare, am si de trandafiri, eu le-am facut. Ramekins n-am, dar imi iau de pe net, ca acum asa se poarta. Am mai incercat retete de lava asta, esec.

    RăspundețiȘtergere
  18. pe cuvant ca iese, doar sa n-o tii prea mult la cuptor, sa se intareasca si la mijloc :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iese, iese. Le-am lasat 16 minute la 190 de grade, cuptor preincalzit. Wonderful. De ce n-am facut cate doua de om? :((

      Ștergere
  19. Soțul meu ne-a părăsit pe mine și pe copiii mei timp de peste 6 luni, toată speranța s-a pierdut. Am crezut că nu mă voi mai întâlni niciodată cu soțul meu pentru că m-a blocat pe toate rețelele de socializare pe care le puteam folosi pentru a ajunge la el. Acest lucru m-a lăsat trist și cu inima frântă până l-am întâlnit pe Dr. Dawn. Acum, i-am explicat totul și ea mi-a promis că totul va fi bine în 3 zile, spre surprinderea mea, soțul meu a sunat și a început să cerșească la 3 zile după vrajă, acum soțul meu s-a întors acasă și mă tratează foarte bine și noi trăiți fericiți împreună acum, contactați-o pentru ajutor:
    *dacă vrei celor dragi.
    *daca vrei sa ramai insarcinata.
    *dacă vrei să vindeci vreo boală.
    *dacă vrei o putere spirituală.
    *Dacă doriți să opriți avortul spontan.
    E-mail: dawnacuna314@gmail.com {+2348032246310}

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...